Referencje wewnątrz konstruktora

Tworzenie referencji wewnątrz konstruktora może prowadzić do dziwnych efektów. Ten rozdział ma pomóc w unikaniu takich problemów.

class Foo
{
    function Foo($nazwa)
    {
        // stworz referencje wewnatrz globalnej tablicy $globalref
        global $globalref;
        $globalref[] = &$this;
        // ustaw nazwę na przekazaną wartość
        $this->ustawNazwe($nazwa);
        // i wyświetl ją
        $this->wyswietlNazwe();
    }

    function wyswietlNazwe()
    {
        echo "<br>",$this->nazwa;
    }
	
    function ustawNazwe($nazwa)
    {
        $this->nazwa = $nazwa;
    }
}

Sprawdźmy, czy jest jakaś różnica pomiędzy $bar1, który jest tworzony przy pomocy operatora przypisania =, a $bar2, który został stworzony używając operatora referencji =&...

$bar1 = new Foo('ustawione w konstruktorze');
$bar1->wyswietlNazwe();
$globalref[0]->wyswietlNazwe();

/* wyjście:
ustawione w konstruktorze
ustawione w konstruktorze
ustawione w konstruktorze */

$bar2 =& new Foo('ustawione w konstruktorze');
$bar2->wyswietlNazwe();
$globalref[1]->wyswietlNazwe();

/* wyjście:
ustawione w konstruktorze
ustawione w konstruktorze
ustawione w konstruktorze */

Wydaje się, że nie ma żadnej różnicy, ale na prawdę jest jedna, i to bardzo istotna: $bar1 i $globalref[0] NIE są referencjami, NIE są tą samą zmienna. Dzieje się tak, ponieważ "new" nie zwraca domyślnie referencji, ale kopię.

Notatka: Zwracanie kopii zamiast referencji nie powoduje utraty wydajności (od PHP 4 używane jest zliczanie referencji). Jednakże zazwyczaj lepiej jest pracować poprostu z kopiami zamiast referencji, poniewać tworzenie referencji zabiera trochę czasu, podczas gdy tworzenie kopii obiektów teoretycznie w ogóle nie zabiera czasu (chyba że któraś z tych zmiennych jest dużą tablicą lub obiektem i jedno z nich ulega zmianie, po czym tej samej zmianie ulegają pozostałe zmienne; wtedy lepiej jest użyć referencji do zmieniania ich równolegle).

Aby udowodnić to, co zostało zapisane powyżej, przyjrzyjmy się poniższemu programowi.

// teraz zmienimy nazwę. czego się spodziewasz?
// możesz się spodziewać, że i $bar1 i $globalref[0] zmienią swoje nazwy...
$bar1->ustawNazwe('ustawiona z zewnątrz');

// jak napisano powyżej, nic takiego się nie stanie
$bar1->wyswietlNazwe();
$globalref[0]->wyswietlNazwe();

/* wyjście:
ustawiona z zewnątrz
ustawiona w konstruktorze */

// zobaczmy co się dzieje z $bar2 i $globalref[1]
$bar2->ustawNazwe('ustawiona z zewnątrz');

// na szczęście ta zmienna nie zachowuje się jak ta z poprzedniego przypadku
// są to te same zmienne, z więc $bar2->nazwa i $globalref[1]->nazwa są także
// tymi samymi zmiennymi
$bar2->wyswietlNazwe();
$globalref[1]->wyswietlNazwe();

/* wyjście:
ustawiona z zewnątrz
ustawiona z zewnątrz */

Ustatni przykład. Postaraj się go zrozumieć/

class A
{
    function A($i)
    {
        $this->wartosc = $i;
        // domyśl się dlaczego nie potrzebujemy tutaj referencji
        $this->b = new B($this);
    }

    function stworzRef()
    {
        $this->c = new B($this);
    }

    function wyswietlWartosc()
    {
        echo "<br>","klasa ",get_class($this),': ',$this->value;
    }
}


class B
{
    function B(&$a)
    {
        $this->a = &$a;
    }

    function wyswietlWartosc()
    {
        echo "<br>","klasa ",get_class($this),': ',$this->a->value;
    }
}
// spróbuj zrozumieć dlaczego użycie tu prostego kopiowania może powodować
// nieporządany efekt w linii uznaczonej znaczkiem '*'
$a =& new A(10);
$a->stworzRef();

$a->wyswietlWartosc();
$a->b->wyswietlWartosc();
$a->c->wyswietlWartosc();

$a->value = 11;

$a->wyswietlWartosc();
$a->b->wyswietlWartosc(); // *
$a->c->wyswietlWartosc();

/*
wyjście:
klasa A: 10
klasa B: 10
klasa B: 10
klasa A: 11
klasa B: 11
klasa B: 11
*/